Det bugner av næringsrike “bomber”

Vi kan virkelig si at det bugner av bær i år. Skogen er full av blåbær som er proppfulle av blant annet vitamin E, vitamin C og antioksidanter. Og akkurat nå finnes det så mye av disse i skogen. Vi var to små turer i skogen forrige uke. Vi  benyttet oss først av å plukke bær mens G var på teaterskole, men så bestemte vi oss for å plukke videre etter å ha hentet han. Han imponerte stort med hvor raskt og mye kan plukka. Riktig nok hadde han er bærplukker. Det kom derfor også tydelig frem hvor mye mer bær man plukker på samme tid med en bærplukker. Han plukket mye mer enn meg på samme tid. Det tok jo ganske mye lengre tid å rense hans bær. Det kom en del blader/ blåbærlyng og kvister i også, men hva gjør vel det ?

Vi plukket 10 L til sammen han og jeg. Det frøs jeg ned i posjoner, dette skal brukes til smoothie og rørte blåbær i vinter. Jeg har veldig lyst til å få til en dag til i skogen med å plukke mer blåbær, men nå er det kun en uke igjen før det er tilbake til hverdagen.

Endelig! 10 liter ferdig renset blåbær.

 

Villbringebær

Det er ikke bare mye blåbær i skogen i år, men også masse villbringebær. Mamma og jeg brukte noen timer hvor G var på teaterskolen forrige uke til å plukke inn. Det ble til hjemmelaget syltetøy og bær til smoothie og bringebærsaus på riskremen på julaften.

 

I tillegg til blåbær og villbringebær fikk vi plukke kirsebær hos søskenbarnet mitt. Det var gull. Disse er perfekte å ha i smoothien. Og de er proppfulle av næring som er godt for kroppen.

kirsebær
Kirsebær

 

Vi har med andre ord fått litt bær i fryseren som vi skal kose oss med gjennom høsten og vinteren. Det tar litt tid å plukke, men det er koselig. Det gir en indre ro å være i skogen og man kan bruke tid sammen. I tillegg sparer man en del penger på å gå ut i skogen å plukke inn bær. Tidligere i sommer plukket vi jordbær og lagde syltetøy av. Ingenting er bedre enn hjemmelaget syltetøy.

Jeg håper som sagt det blir en blåbærtur til, jeg ønsker å lage saft og ha litt mer bær til smoothie og til å ha på grøten. Vi har lett litt etter et sted hvor vi kan plukke litt multer, men har foreløpig ikke funnet det. Jeg har faktisk ikke smakt multer, så jeg håper vi finner et sted med litt multer så vi kan smake på det.

Til nå er jeg glad for alt vi har fått plukket og har klart til den hektiske hverdagen igjen. Vi gleder oss til høsten, det er  mye som skjer og mye å glede seg til. Og da er det ekstra viktig å holde oss friske. Og med tanke på en gutt i vekst som trener en del så er det ekstra viktig med næringsrik mat.

 

♡Nicoline

 

Mamma til en gutt på 11 år. Utdannet og jobber som adjunkt. Jeg er ved siden av full jobb student, modell for Lycke og fotballtrener. Men beste og mest av alt, mamma til verdens fineste Gard.
Posts created 126

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top