Sommerles

Årets sommerles i gang. Det ble offisielt åpnet i dag med kickoff som ble dirkete sendt på YouTube. I fjor hadde vi et fantastisk kick off på skolen, med lokale skuespillere. I år lar dette seg ikke gjøre, og jeg syns det ble en ok erstatrning.

Vi her hjemme begynte allerede om mandagen. Hvor vi lyttet til det første kapittelet i årets fortelling om Astrid og Asbjørn. Det er en fin kampanje som biblioteket har for elever på barneskolen. Vi har vært med i flere år allerede.  Vi bytter litt på hvordan vi gjør det. Jeg leser litt høyt for han, og han leser noen bøker selv.  I tillegg har jeg i perioder prøvd ut lydbøker.

lesestund er så viktig for barna. Slik at de utvikler et sort og godt ordforråd, slik at de selv kan produsere gode tekster når den dagen kommer. I tillegg til det faglige er det en helt spesiell tid, lesestunden. På så mange måter kan en lesestund berike et barns og voksnes liv.
Lesestund gir økt fokus på barnet, på relasjonen mellom leser og mottaker, gir barnet indre bilder- lager sine egne bilder i hodet sitt om hva som leses, – fantasien kan få fritt spillerom. Lesestunden kan også bidra til gode samtaler, enten om det er relatert til boken eller andre ting som er viktig for barnet. Vi gleder oss til mange fine og gode lesestunden i sommer. Både hjemme og borte. Vi skal en liten tur til Vestlandet og da er bøker fint å ha i bilen. Vi gleder oss til å lese, men tur på biblioteket for å låne bøker utgår nok mest sannsynlig i år med tanke på smitte knyttet til korona. Det er godt vi har et lite bibliotek selv med bøker han kan lese.
skulle det bli er stort ønske om ny bok, skal jeg heller kjøpe en til han.

 

 

Etter eksamen i matematikk har jeg startet å lese boken fra Hedvig Montgomery. Jeg kjøpte den etter å ha hørt henne på oppvekstkonferansen.

Jeg har en eksamen igjen, en gruppeeksamen, men i dag blir det noen sider i denne boken. Eksamen i fysisk aktiv læring skal leveres til uken, så jeg har helgen på meg til å skrive min del og forberede meg til hva jeg skal si på filminnspillingen.

Jeg anbefaler alle med barn som skal begynne eller som går på barneskolen om å delta på årets sommerles. Vi har fått mange gode stunder og det bidrar til at barnet blir en bedre leser, bedre fantasi, ordforråd og opplever mestringen ved å lese en bok.

 

 

Nicoline

Mamma til en gutt på 11 år. Utdannet og jobber som adjunkt. Jeg er ved siden av full jobb student, modell for Lycke og fotballtrener. Men beste og mest av alt, mamma til verdens fineste Gard.
Posts created 126

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top