Høytorp fort

Dagens tur gikk til Høytorp fort i Mysen. Høytorp fort ligger rett bak  Moomarken.

Det var helt tilfeldig at dette ble dagens tur. Vi skulle kjøre broren min til Mysen på morgenen i dag, og derfor sjekket jeg mulige turer i dette området. Jeg må innrømme at jeg er overrasket over så mange fin, vakre og historiske steder vi har rett i nærheten. Det var vakkert å stå på en topp å se utover, for en utsikt. Det norske flagget vaiet vakkert i vinden i dag.

Dette er et fort som i dag tilhører kommunen, og det er mye som skjer der. Det er  det er kart over helsestien som er på området i tillegg til det er det blant annet husflid, skiløyper om vinteren og frisbeegolf.

Det var spennendce å utforske dette stedet. Så mange spennende huler og en lang, mørk og småskummel tunnel.

Høytorp fort ble bygget i perioden fra 1912 til 1918. Dette fortet var en erstatning av fortene ved Haldenvassdraget. Fortet var en del av Glommalinja og var det viktigste anlegget.

Dan innovasjonen kom i 1940 var ikke blitt vedlikeholdt de siste årene og dermed var ikke anlegget klargjort for kamp. Etter et døgn i kamp overga fortet seg.

Høyeste punkt på fortet er 227 moh.

 

 

En liten påminnelse om at alt blir bra igjen♡

♡ Nicoline

Mamma til en gutt på 11 år. Utdannet og jobber som adjunkt. Jeg er ved siden av full jobb student, modell for Lycke og fotballtrener. Men beste og mest av alt, mamma til verdens fineste Gard.
Posts created 126

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top